دوشنبه، مهر ۲۹، ۱۳۸۷

ویکی پاکوب، دائره المعارف فارسی کوهنوردی

ویکی پاکوب می تواند به غنی ترین منبع اطلاعاتی در زمینه کوهنوردی کشور تبدیل شود. نوشته آقای علی پارسایی "ویکی پاکوب، چالشی پیش رو" توجه ما را بار دیگر به این نکته جلب می نماید.

اتفاقا یکی از بهترین کسانی که می تواند در این زمینه فعالیت کند آقای پارسایی است. او نه تنها دست به قلم است بلکه دغدغه و علاقه وافر وی به اطلاعات مرجع و امر آموزش، دسترسی به اطلاعات روز کوهنوردی، آشنایی با زبان انگلیسی و سابقه و تجربه عملی در کوهنوردی فنی سطح بالا، ایشان را تبدیل به یکی از معدود کسانی نموده است که می تواند کمک فراوانی به توسعه ویکی پاکوب نماید.

اما تنها با تشویق و تحسین نمی توان به غنای این سایت کمکی نمود. بلکه باید آستین ها را بالا زد و در حد توان به توسعه آن کمک نمود. و در حالیکه ماهیت متعامل بودن این محیط باعث می شود مدتی طول بکشد تا صفحات و اطلاعات آن به بلوغ رسیده و قابل اعتماد شوند، اما شرط کوتاه تر شدن این زمان مشارکت هر چه فعالتر همه ما در این امر است.
بنده به سهم خود و در حد توان سعی خواهم نمود در این فعالیت که به معنی واقعی عام المنفعه است شرکت کنم.

دوشنبه، مهر ۲۲، ۱۳۸۷

دارامسورا/پاپسورا

دارامسورا 6446 متر / پاپسورا 6451 متر *
یال های جنوب غربی
دارامسورا (Dharamsura)، که پیشتر با نام وایت سیل (White Sale) به معنی بادبان سپید شناخته می شد، برای اولین بار در سال 1941 توسط یک گروه بریتانیایی به سرپرستی جیمی رابرتز (Jimmy Roberts) صعود شد. 3 کیلومتر به سمت غرب و کمی بلندتر توده پاپسورا (Papsura) اولین بار در سال 1967 صعود شد. کولو (Kulu) منطقه ایست که در آن به خاطر وجود جاده های صعب العبور اما ماشین رو فرصت های بسیاری برای صعود قله های بالای 6600 متری مناسب هیئت های کوچک یافت می شود.
ادامه...


برای مشاهده فایل فوق به نرم افزار Adobe Acrobat Reader احتیاج دارید. از طريق لينک زير می توانيد این برنامه را روی کامپیوترتاان نصب کنید. Adobe Acrobat Reader


* این فصل توسط آقای بهنام کاکاوند (behnamkakavand@gmail.com) ترجمه شده است. از ایشان کمال تشکر را دارم.