دوشنبه، اسفند ۲۶، ۱۳۸۷

سینگو چولی

با سلام خدمت خوانندگان گرامی،


علی رغم وعده ام برای انتشار خاطرات راکاپوشی در این مرحله، به علت آماده نبودن آن مجبورم همچنان ترجمه کتاب هیمالیا به روش سبکبار را ادامه دهم. امیدوارم دوستانی که منتظر آن بوده اند بخصوص جناب منتقد ادبی پوزش مرا بپذیرند.




***




سینگو چولی 6501 متر
یال جنوبی / رخ غربی


بیش از هر ناحیه دیگری در نپال، کوهپیمایان از آناپورنا هیمال (Annapurna Himal) بازدید می کنند. شهر تجاری پخارا (Pokhara) با دریاچه معروف خود به نام پیوا تال (Phewa Tal) به صنعت گردشگری وابسته است؛ گردشگرانی که تعداد آنها بیش از تعداد کسانی است که به سواحل مالی (Mali) یا گوآ (Goa) سفر می کنند. اما نکته جالب توجه این است که تا قبل از سال 1949 که دولت نپال مرزهای خود را به روی گردشگران گشود هیچ کسی از غرب پا به این بهشت کوهستانی نگذاشته بود. هیئت فرانسوی موریس هرتزوگ (Mourice Herzog) در سال 1950 مسیری در شمال آناپورنا I پیدا نمود و صعود اولین 8000 متری را به نام خود به ثبت رساند. 5 سال بعد یک افسر سپاه گورخا (Gurkha) به نام جیمی رابرتز (Jimmy Roberts) به پخارا وارد شد تا راهی به دامنه های جنوبی کوه پیدا کند. ادامه...


15 Comments:

At ۱۲:۵۴ بعدازظهر, اسفند ۲۷, ۱۳۸۷, Anonymous ناشناس said...

سلام
پيشاپيش نوروز رو تبريك مي گم.

تشكر مي كنم بابت اصلاح استادانه ترجمه من. بطور قطع از مقايسه متني كه براتون فرستادم با متني كه منتشر شده درسهاي زيادي خواهم گرفت.
اين هيماليا به روش سبكبار براي من يك نكته ظريف به همراه آورد كه در دنيا خيلي ها به فكر رسيدن به مناطق بكر هستند و صعودهاي بلند آرمان همه كوهنوردان نيست. شايد بد نباشه ما هم تجديد نظري داشته باشيم بر اين گفته هاي مشهور كه "صعود از X آرزوي هر كوهنوردي است" كه در اون X يك يا چند 8000 متري باشه.

درس دومي كه گرفتم اين بود كه علي رغم تبليغاتي كه در خصوص صعودهاي سبكبار مي شه، اين روش در برنامهه اي كاملا جدي روشي شكننده و با قبول ريسك بالاست و اصولا براي كوههاي بزرگ Big Montains روش جالبي نيست هرچند بزرگاني مثل مسنر اونو با موفقيت تجربه كرده باشن. مسلما اگر روش خوبي بود بهش ادامه مي دادن. تا اينجا كوههاي زير 7000 متر به نظرم حد منطقي (يا بهتره بگم متعارف) صعودهاي سبكبار بودن.

به هر ترتيب تشكر مي كنم بخاطر انتشار اين مقالات كه فرصت درس گرفتن رو براي من و امثال من فراهم كرده و خواهش مي كنم كه در پايان انتشار اين مجموعه، نظرات كارشناسي خودتونو رو هم ارائه كنيد تا نكاتي كه از چشمان تازه كاراني چون من مخفي مونده هم مشخص بشه كه اين موضوع اثر مقالات را دوچندان خواهد نمود.

خواسته آخرين هم اينكه در صورت امكان ما را در جريان نحوه آماده سازي خود و سايرين براي مسيرگشايي كه مد نظرتون هست قرار بديد. از آمادگي جسماني (البته ديدم برنامه دوميداني ارائه كرده ايد) تا برنامه ريزي سازماني و حتي افكار، پيش قضاوتها و پيش بيني ها و تخمينهايي كه در مورد برنامه داريد. مسلما نه تنها خالي از لطف نبوده كه باز درسهاي آموزنده اي براي من و امثال من خواهد داشت.

ارادتمند
تازه كار

 
At ۷:۱۱ قبل‌ازظهر, اسفند ۲۸, ۱۳۸۷, Blogger رامين شجاعي said...

سلام آرش جان،
در مورد ترجمه ممنون. بدون تعارف کمک تو و دیگر دوستان خیلی خیلی مهم بوده.
نویسندگان این کتاب هوادار صعود های سبکبار هستند. اما همونطور که در مقدمه توضیح دادند، دلیل و لزومی نداره که هر کسی از این روش لذت ببره و یا بخواد خودش رو مجبور کنه اون رو به کار ببنده. توانایی و علائق هر شخص مقدم بر روش صعود هست. در مورد خطر در روش سبکبار نظرات مختلفی عنوان شده و به نظر من نمیشه به سادگی اون رو در ارتفاع کوه خلاصه کرد. گذشته از جنبه اطلاعاتی بسیار خوب این کتاب، روح و جوهره کوهنوردی هست که در این کتاب موج میزنه. برای کوهنوردان بزرگ ارتفاع قله در درجه چندم اهمیت قرار داره. در عوض مسیر، روش صعود و موارد دیگه هست که به اون ارزش میده.
هیچ آمار و بررسی نشون نداده که خطر روش سبکبار از روش های دیگه بیشتره. همونطور که میدونی خیلی از کوهنوردان هم در روش سبکبار وهم در روش محاصره ای کشته شده اند. اما قطعا این روش مشکلتره. خیلی هم مشکلتر. چه از نظر روانی و چه جسمانی کوهنورد باید در حد بسیار بالایی از آمادگی قرار داشته باشه. به همین دلیل صعود به روش سبکبار الان یکی از شاخص های صعودهای با ارزشه.
اما باز تاکید می کنم، هر کس باید وضعیت خودش رو در نظر بگیره و در همون حد، و یا کمی بیشتر، کوهنوردی کنه. شخص بعد از مدتی متوجه میشه که چه روشی برای اون مناسبتره. شخصی مثل کورتیکا که در زمان خودش بعضی از بهترین صعودهای سبکبار رو انجام داده اصلا روحیه اش با صعودهای محاصره ای سازگار نبوده. اما شخصی مثل داگ اسکات اگرچه صعودهای سبکبار عالی هم در کارنامه اش داره اما مسیر هم براش بسیار مهم بوده و به همین دلیل بسیاری صعودهای محاصره ای بزرگ هم داشته.
در مورد مسائلی که در مورد برنامه برودپیک مورد نظر شما هست شاید بهتر باشه بعد از برنامه اونها رو مطرح کرد. اگه باز هم بدقول نشم سعی می کنم از زاویه خودم اونچه که درس گرفتیم رو عنوان کنم. حتما می دونید زحت زیادی به دوش آقایان بابازاده و خوش چشم و دیگر دوستان هست و من هم فقط گوشه ای از کار رو گرفته ام.
ضمنا اون برنامه دومیدانی اخیر ارتباطی با برنامه تمرینی ما نداره بلکه فقط چون دیدم مفیده اون رو معرفی کردم.
از توجهت متشکرم

 
At ۸:۳۹ قبل‌ازظهر, اسفند ۲۸, ۱۳۸۷, Blogger Behnam Kakavand said...

سلام جناب شجاعی

امروز صبح که بیدار شدم با خودم گفتم چقدر خوب می شد اگر بخش مربوط به نپال این کتاب رو می تونستم بخونم و وقتی یه بلاگتون سر زدم چشمام از تعجب باز موند!!! می خواستم ازتون درخواست کنم که در صورت امکان چند فصل دیگه رو برام بفرستید برای ترجمه. مطمئناً با برنامه های امسالتون فرصت کمتری دارین برای ترجمه و راستش رو بخواین خودم هم همچنان مشتاقم برا خوندن ادامش.

پیشاپیش سال نوتون هم مبارک باشه. امیدوارم سال پر از موفقیت و سلامتی برای شما و خانوادتون باشه و منتظر شنیدن اخبار خوشحال کننده موفقیت هاتون تو سال جدید هستم.

ممنون

 
At ۴:۳۳ بعدازظهر, اسفند ۲۹, ۱۳۸۷, Anonymous ناشناس said...

جناب شجاعی عزیز سلام.
سال نو مبارک

 
At ۶:۰۷ بعدازظهر, اسفند ۲۹, ۱۳۸۷, Anonymous ناشناس said...

گردهماي ديواره نوردان خراسان بزرگ
8تا 10 فروردين
اهداف كلي
ارتقائ سطح فني ديواره نوردي
تبدل دانش فني و تجربيات
اهداف عملياتي
اشناي با تكنيك هاي ديواره نوردي
گارگاه هاي آموزشي
صعود مصنوعي
حمل بار روي ديواره
روانشناسي
امداد نجات
براي طلاعات بيشتر به سايت Www.hamtanab.com مراجه نماييد.

 
At ۶:۰۶ قبل‌ازظهر, اسفند ۳۰, ۱۳۸۷, Blogger رامين شجاعي said...

سلام بهنام عزیز،
از محبتت واقعا ممنونم. حتما در اسرع وقت برات می فرستم.
من هم سال نو رو صمیمانه تبریک میگم. امیدوارم هر جا هستی خوش و خرم باشی و در کار و تحصیل موفق.
-------
سلام احسان جان،
متشکرم. و متقابلا سال نو رو تبریک می گم.

 
At ۷:۴۶ بعدازظهر, فروردین ۰۱, ۱۳۸۸, Anonymous ناشناس said...

سلام رامین جان.سال نو رو به شما تبریک می
گم.امیدوارم سالی سرسار از لحظه های خوب داشته باشی.در مورد خاطرات راکاپوشی اسماعیل خیلی برامون گفته.ترجمه ی هیمالیا به روش سبکبار ارزشمند تر هست.شاد و سلامت باشی

 
At ۱۰:۱۵ قبل‌ازظهر, فروردین ۰۲, ۱۳۸۸, Anonymous ناشناس said...

نوروزتان خجسته باد
امیدوارم سال خوبی در پیش رو داشته باشید.

 
At ۱:۳۹ قبل‌ازظهر, فروردین ۰۳, ۱۳۸۸, Anonymous ناشناس said...

نوروز 88 مبارک همنورد ...

 
At ۸:۱۹ قبل‌ازظهر, فروردین ۰۳, ۱۳۸۸, Blogger رامين شجاعي said...

سلام نوید جان،
خاطرات راکاپوشی البته برای کسانی مفیده که به تاریخ علاقه دارن! من هم برای تو سالی خوش و خرم آرزو می کنم.
-----------
سلام خانم مهسا،
متقابلا سالی پر بار برای شما آرزو دارم.
-----------
به همه اعضای محترم آموزشگاه کوهنوردی فلات سال نو رو تبریک می گم. نوروزتان مبارک.

 
At ۲:۲۵ بعدازظهر, فروردین ۰۳, ۱۳۸۸, Anonymous ناشناس said...

سال نو مبارک ..

 
At ۷:۰۶ قبل‌ازظهر, فروردین ۰۵, ۱۳۸۸, Blogger رامين شجاعي said...

احسان عزیز،
نوروز پیروز.

 
At ۹:۵۲ قبل‌ازظهر, فروردین ۰۵, ۱۳۸۸, Anonymous ناشناس said...

salam aghaye shojaee. sale no mobarak

AnnA farahani

 
At ۱۲:۰۵ قبل‌ازظهر, فروردین ۰۷, ۱۳۸۸, Blogger آرام‌کوه said...

سلام رامین جان
سلام و شادباش های نوروزی مرا بپذیر

 
At ۷:۵۲ قبل‌ازظهر, فروردین ۰۷, ۱۳۸۸, Blogger رامين شجاعي said...

سلام خانم آنا، و سلام عباس عزیز،
من هم به شما عید نوروز رو تبریک می گم و امیدوارم سالی همراه با شادی و سرافرازی در پیش داشته باشید.

 

ارسال یک نظر

<< Home