جمعه، شهریور ۰۴، ۱۳۸۴

مسير جديد مبارکشان

4 شهريور 84

امسال مسيري جديد بر برودپيک توسط 2 کوهنورد قزاق صعود شد.
http://www.russianclimb.com/
broad_new_route/broad_new_route_en.html


http://climbing.com/news/broadpeakfa

زماني که در اسلام آباد بوديم باخبر شديم يک تيم 8 نفره ايتاليايي-قزاق قصد صعود همان جبهه­اي را دارند که ما مد نظر داشتيم. در ميان آنها يک کوهنورد بسيار با تجربه و قدرتمند قزاق به نام دنيس اروبکو نيز حظور داشت که بسيار با تجربه است و و چندين مسير جديد را نيز هيماليا در کارنامه خود دارد. آنها چند روزي ديرتر از ما مي­آمدند.
آنها را در بارگاه اصلي ديديم و چند روز بعد بار ديگر بر روي مسير عادي. وقتي پرسيديم از مسير جديد چه خبر گفتند مسير جديد به دليل وجود چندين نقاب، خطرناک است. و بعد از آن بر روي مسير عادي هم هوا مي­شدند.
روزهايي که ما از مسير عادي به سمت قله مي­رفتيم بيشتر اعضاي آن تيم نيز از طريق مسير عادي تا قله فرعي صعود کردند. اما دو نفر از آنها به نامهاي سرگي سامويلوف و دنيس اروبکو به روش سبکبار(آلپي) آن جبهه را صعود کردند. صعود آنها 8 روز طول کشيد. اين صعود اولين 8000متري سرگي بود.

مسير آنها تقريبا همان مسيري بود که ما از ايران به آن فکر مي­کرديم، همچنين روش صعودشان نيز در عمل همان شد که ما در سر داشتيم يعني هم هوايي بر روي مسير عادي و صعود سبکبار جبهه. البته از نظر توان و تجربه يک سر و گردن از ما بالاتر بودند.

"مفت چنگشون... مبارک زن و بچه­اشون."

يک تيم از روسيه نيز براي شناسايي مسيري جديد بر جبهه غربي K2 در منطقه بود. آنها که مجوز صعود قله را نيز داشتند تا ارتفاع 6100 متر بر روي جبهه غربي صعود کردند و فيلم و عکس گرفتند. آنها سال بعد براي صعود مسير جديد به منطقه مي­روند.
http://www.russianclimb.com