یکشنبه، دی ۱۷، ۱۳۸۵

اصلاح قانون انتخاب روسای فدراسیونها لازم است

در خبرها خواندیم که یک مقام آگاه کاندیدا شدن آقای اقاجانی برای ریاست فدراسیون کوهنوردی را غیر قانونی دانسته است. صرف نظر از اینکه چنین قانونی وجود دارد یا خیر (که به نظر من بسیار بعید می نماید) و یا با آقای آقاجانی مخالفیم یا موافق این نحوه برخورد حکایت از نقش نداشتن افکار عمومی جامعه کوهنوردی در انتخاب ریاست این عالی ترین تشکیلات کوهنوردی کشور دارد. اگر به راهکار مدنی و روشهای اصلاحی اعتقاد دارید، اگر می خواهید خود سرنوشت خودتان را به دست بگیرید بیایید به این بهانه خواستار تغییر قانون انتخابات روسای فدراسیونها شویم.

قانون انتخابات روسای فدراسیونهای ورزشی از ابتدا اشکال داشت و روسای فدراسیونها همواره توانسته اند بدون اتکا به افکار عمومی در این پست قرار بگیرند. مهمترین اشکال آن ترکیب مجمع انتخاب کننده رئیس است که عمدتا از روسای هیئتهای ورزشی استانها که خود منتخب مقامات دولتی استان مربوطه اند تشکیل می شود. این قانون فقط ظاهری دموکراتیک دارد.

اینکه چه روشی برای انتخابات مناسبتر است موضوعی است که نیاز به تعمق و بررسی فراوانی دارد. لذا با دو موضوع روبرو هستیم یکی یافتن راهکار مناسب برای انتخابات و دیگری تغییر قانون. جهت دست یابی به این دو هدف در درجه اول باید نماینگانی را از میان خود برای پیگیری این موضوع انتخاب نماییم.

اما چه کسی و چگونه نمایندگی افکار عمومی را برای اعتراض به این قانون و اصلاح آن بر عهده بگیرد؟ به عقیده من انجمن کوهنوردان ایران می تواند نقش رهبری این حرکت مدنی را ایفا کند. ممکن است انتقاداتی به این تشکیلات یا فعالان آن داشته باشیم. ایرادی ندارد آنها را مطرح می کنیم. اما در حال حاضر انجمن تنها تشکیلات کوهنوردی مستقل سراسری کشور است که خوشبختانه اساسنامه دموکراتیکی نیز دارد. همچنین دفاع از حقوق کوهنوردان به عنوان یکی از اصول اساسی بوده است که این انجمن بر اساس آنها تاسیس شده است. انجمن باید نشان دهد که این تنها شعاری نوشته شده بر روی کاغذ نبوده است.

انجمن می تواند به عنوان یک نهاد مدنی با تماس (لابی) با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ( که خوشبختانه یکی از قهرمانان المپیک در این دوره در بین آنهاست) این خواسته را مطرح کند. از طرفی این معضل تنها کوهنوردان نیست بلکه تمام ورزشکاران با آن دست به گریبانند. لذا انجمن می تواند با دیگر ورزشکاران و پیشکسوتان رشته های دیگر ورزشی نیز تماس بگیرد تا خواسته خود را با پشتیبانی بیشتری به گوش قانون گذاران برساند.

حال چنانچه با نمایندگی انجمن کوهنوردان برای رهبری این حرکت موافق باشید اولین قدم رساندن صدای خود به این تشکیلات است. می توانیم با تنها رسانه فعال این تشکیلات یعنی وبلاگ دیده بان کوهستان تماس بگیریم و با گذاشتن کامنتی در آنجا از آنها بخواهیم پیگیری این تقاضای صنفی را بر عهده بگیرند.

منتظر پیشنهادات شما هستم.

13 Comments:

At ۷:۴۳ بعدازظهر, دی ۱۸, ۱۳۸۵, Anonymous ناشناس said...

جديدترين و ناب ترين خبر :
يك منبع آگاه : آقاجاني مي تواند در انتخابات هر فدراسيوني كانديد شود و هيچ منعي در آئين نامه مربوطه وجود ندارد مگر اينكه تائيد صلاحيت نشود كه حق اعتراض براي وي محفوظ خواهد بود ، البته رد صلاحيت وي بعيد است و رئيس سازمان تربيت بدني نيز نمي تواند صرفا بدليل استناد به استعفاي وي مانع حضور او در انتخابات شود كه در واقع اين خلاف آشكار هر انتخابات آزاد و سالمي است كه اين اقدام خود منشاء حاشيه و تنش زاست ! لذا آنچه در برخي رسانه ها با ترفند طراحي يك عمليات رواني توسط دو يا سه نفر در برخي وبلاگ ها كه كاملا شناخته شده اند و همچنين به مدد همكاري يكي از خبرگزاري ها صورت گرفته پايه و اساسي ندارد .

 
At ۹:۲۴ بعدازظهر, دی ۱۸, ۱۳۸۵, Anonymous ناشناس said...

سلام
با پیشنهادات موافقم: باید در مورد اصلاح اساسنامه فدراسیونها کار کرد. انجمن قبلا هم در این زمینه مطالبی نوشته است: در گاهنامه 2 (1380) بخش "خبر و نظر"، در گاهنامه 8 در "یادداشت" (در مورد قانون NGO ها )، و در گاهنامه 11 (1383) در "یادداشت". به هر حال موضوع را در هیئت مدیره انجمن هم مطرح خواهم کرد.

منتظر پیشنهادهای دیگر تو هستم.

 
At ۱۰:۲۴ بعدازظهر, دی ۱۸, ۱۳۸۵, Anonymous ناشناس said...

در سيستم تمركز گراي مديريت جامعه ي ايران نهادهايي همچون سازمان ورزش نيز علي رغم صراحت متون قانوني و نيز فشار بين المللي(محروميت فوتبال ايران آخرين نمونه اي از اين دست است كه خبر آن در جامعه منتشر شد) همچنان ساختار دولتي خود را حفظ كرده و در تقويت تمايل به مركز تلاش مي كنند! سازمان تربيت بدني در طول سال هاي بعد از انقلاب همچون ساير نهادهاي اساسي در حرف و بر روي كاغذ هر چند بسيار مترقي و ايدآل تعریف شده اما در عمل هرگز به مرزهاي آن ادعاهاي مترقي و البته مصوب نزديك نشده است.


بر اساس قوانين موجود، مديريت كلان ورزش كشور در حوزه ي تخصصي از ساختار مجامع عمومي پيروي مي كنند؛ نوعي مديريت فدرال با حدود استقلال مشخص. اما همواره در عمل شاهد نقض اين استقلال در مجامع بوده و هستيم. اين امر همواره از سوي منتقدان ساختار ورزش كشور محل ايراد و اشكال بوده و مي باشد.


اينكه سيستم كلان مديريت جامعه ي امروز ايران تمايل عميق و عملي به تمركزگرايي دارد در ساير نهاد هاي اجتماع نيز بروز و ظهور جدي دارد. مراكز دانشگاهي و كارگري از عمده ساختارهاي موجود در ايران بودند كه قدري نيروي گريز از مركز را در خود حفظ كرده بودند. اين دو نهاد تاثير گزار در كشور نيز همچون ساختار ورزش، اندك توان عملي باقي مانده از متون قوانين مصوب را آشكارا در يك سال گذشته از دست دادند.

 
At ۱:۳۳ قبل‌ازظهر, دی ۲۴, ۱۳۸۵, Anonymous ناشناس said...

با سلام خدمت شما بنده قبلا ایمیلی جهت تشکر از متن زیبا و جالب زندگی عمودی من ، برایتانفرستاده ام البته اگر به یاد بیاورید و همواره خواننده وبلاگتان هستم تا شاید باز شاهد چنین ترجمه های زیبایی از شما باشم و البته وبلاگ کوچکی هم دارم که از ارائه نظراتتان خوشحال خواهم شد . بعنوان یک کوهنورد در مورد پیشنهادتان باید بگویم که در حال حاظر فکر می کنم زمان عامل مهمی است . مهم این نیست که شخط آقای آقاجانی بر سر کار بیاید و یا رئیس فدراسیکن دیگری نشود . بلکه اصلاح قانون امری زمان بر است که شاید یک اقدام بلند مدت قلمداد گردد . اما انتخابات فدراسیونها نزدیک است و شاید تبلیغات منفی افرادی که می خواهند فدراسیون کوهنوردی به وضعیت قبلی برگردد بسیار زیاد است و اگر دیر شود شاید دیگر حتی نتوان در این باره سخن گفت چه برسد به اقدام و.... . فکر میکنم با شناختی که پس از گذشت 2 ماه حدودا از نظرات و اعتقادات رئیس فعلی یعنی آقای مهندس هوائی پیدا کرده ام به من اینچنین می گوید که به شما و دیگر دوستان پیشنهاد بدهم با تمامی قوا از انتخاب شدن خود ایشان حمایت کنید . و پس از حضور ایشان بصورت پررنگ تر و حتی با کمک خود ایشان ، بهتر بتوان به اصلاح این قانون و یا قوانین مشابه اقدام نمود . اگر به حرف بنده اطمینان ندارید بسیار ساده است می توانید خودتان یک روز سری به فدراسیون کوهنوردی بزنید . کاری که خود بنده و بسیاری افراد دیگر مدتها از انجام آن ابا و یا حتی کراهت داشتند. به هر حال خود ما هم جزئی از فدراسیون هستیم . گرچه برای شخص بنده و امثال من همانطور که همیشه کفته ام فرقی نمی کند چون بعنوان یک مربی و مدرس هم در عرصه علمی و هم کوهنوردی که از علم جدا نیست ، فدراسیون را خانه کوهنوردان و متعلق به تمامی آنها می دانم که فکر می کنم با اندیشه های سازنده آقای مهندس هوائی این امر در آینده ای نه چندان دور محقق گردد. چرا که ایشان در ابتدای کار خود مربیان را که مدتها از ذهن آقای آقاجانی فراموش و پاک شده بودند را بعنوان امین خود بکار گرفتند واین شاید اقدامی باشد که ما مدتها منتظر آن بودیم . سرتان را درد نیاورم . امتحانش خرج زیادی ندارد . ان شاءالاه در فدراسیون دیگر به روی علاقه مندان بسته خواهد بود . خرجش برایتان فقط یک کرایه ماشین و کمی وقت است . ببخشید زیاد سخن گفتم . حسین شهلایی دوستدار زندگی عمودی شما و همه عاشقان اوج و عزت

 
At ۴:۱۳ قبل‌ازظهر, دی ۲۵, ۱۳۸۵, Blogger ReZaFatH! said...

سلام من برای پيشنهادتون نقدی داشتم که خيلی طولانی شد و تو وبلاگم منتشر کردم. خوشحال می شم نظرتون رو بدون

 
At ۸:۲۳ قبل‌ازظهر, دی ۲۵, ۱۳۸۵, Blogger رامين شجاعي said...

سلام آقای حسین شهلایی،
بله خاطرم هست و بار دیگر از شما سپاسگزارم. ترجمه یک کتاب دیگر را شروع کرده ام و احتمالا از هفته آینده به تدریج آن را منتشر خواهم نمود.

در مورد زمانبر بودن تغییر قوانین کاملا حق با شما است. همچنین تا آن زمان نمی توان منتظر شد و باید در انتخابات فعالانه مشارکت نمود و از کاندیدای مطلوب حمایت نمود. و در عین حال باید پیگیر تغییرات نیز بود.

 
At ۸:۲۶ قبل‌ازظهر, دی ۲۵, ۱۳۸۵, Blogger رامين شجاعي said...

نمی دانم اقایان شهلایی و رضا فتحی فراموش کرده اند آدرس وبلاگهای خودشان را بنویسند یا اشکالی در سیستم کامنتینگ بلاگر وجود دارد. به هر حال آدرس وبلاگهای آنها از این قرار است:
نگین علم
http://neginealamkooh.persianblog.com/
و
از دماوند تا علم کوه http://mountain.blogfa.com/

 
At ۳:۵۱ بعدازظهر, دی ۲۵, ۱۳۸۵, Anonymous ناشناس said...

شهلایی:خرجش برایتان فقط یک کرایه ماشین و کمی وقت است.
راست می گه یه تاکسی بگیر از تورنتو بیا فدراسیون ببین آقای کشاورز داره برای رای آوردن سر همه رو گرم می کنه.

 
At ۱۲:۰۸ قبل‌ازظهر, دی ۲۷, ۱۳۸۵, Anonymous ناشناس said...

جناب شجاعي از تلاش شما در اين موضوع متشكرم. اميدوارم به زودي شاهد انتشار ترجمه ي جديد شما باشيم

 
At ۱۲:۵۵ بعدازظهر, دی ۲۷, ۱۳۸۵, Anonymous ناشناس said...

سلام با تشکر از تبریکتان و پوزش بدلیل اشکالات تایپی زیادی که در متن وجود داشت.در بخش نظرات وبلاگتان یکی از دوستان تذکر داده اند نسبت به بعد مسافت و البته مطلبی را هم در رابطه با آقای کشاورز بیان نموده اند لازم است یادآوری کنم بنده از هیچ فرد دیگری نام نبرده ام و شاید اینگونه هم باشد که ایشان می فرمایند. اما مطمئن باشید در حال حاضر زمان کافی برای اصلاح کلی داستان مذکور ، وجود ندارد و بنده بدون هیچگونه تعصبی همچنان قائل به انتخاب ایشان(آقای مهندس هوائی) هستم. توجه داشته باشید خیلی وقتها باید روی نظر اصلی خود پا بگذاریم و وضعیت حاضر را بسنجیم . نمی دانم دوستمان چقدر از آقای هوائی شناخت دارند اما اگر ایشان هم راهشان دور است ، باید توجه داشته باشند که بازگشت شخص آقاجانی مسئله اصلی نیست بلکه امثال ایشان بسیارند که در پس پرده در تلاشند تا انتخابات نزدیک گردد.

 
At ۲:۵۵ بعدازظهر, دی ۲۷, ۱۳۸۵, Anonymous ناشناس said...

جناب شهلایی آقای مهندس هوایی در آینده ای نزدیک پس از سالها خدمت صادقانه بازنشست می شوند(راستی بازنشستگی پس از چند سال صورت می گیره؟)به نظر شما وی پتانسیل و یا بهتر بگم حوصله کار در فدراسیون کوه نوردی را داره؟ همین حالا ایشان چقدر در فدراسیون حاضر میشه؟ چمقدار از تصمیمات با ایشان است؟. فکر نمیکنید تنها استناد به این موضوع که شما رو تحویل گرفتند و در فدراسیون راتون دادند دلیل خوبی برای دفاع نباشه؟

 
At ۱۲:۱۰ قبل‌ازظهر, دی ۲۸, ۱۳۸۵, Blogger ReZaFatH! said...

سلام جناب anonymous
به پا نچايي با اين IQ بالات برات خوب نيست وهمينطور برای فدراسيون که يکی از نوابغ حامی خودش رو از دست بده. می شه بفرماييد اونها که به قول شما خيلی با انگيزه بودن و خيلی هم وقت داشتن که تنهايي می تونستن فدراسيون رو بچرخونن !! و ديگران رو ه مبه تعبير شما به فدراسيون راه نمی دادن چه گلی به سر ما زدن که نگران فرمایش جنابعالی باشيم که مهندس هوايي يا آقای کشاورز نتونن؟؟

 
At ۱۱:۱۸ قبل‌ازظهر, دی ۲۸, ۱۳۸۵, Anonymous ناشناس said...

جناب فتحی از لطف شما ممنونم. ولی همینکه کاله ای مثل شما همیشه انگیزه داشتید در مورد فدراسیونش بنویسید نشان از موفقیتش بود. این رو بدون تا کسی کار نکنه دیگران ازش بد نمی گن. لابد شما رو هم به فدراسیون قبلی راه نمیداده. راستی شما کجا می شینید ، با تاکسی به فد نزدیکترید یا اتول؟

 

ارسال یک نظر

<< Home