جمعه، شهریور ۰۴، ۱۳۸۴

مسير جديد مبارکشان

4 شهريور 84

امسال مسيري جديد بر برودپيک توسط 2 کوهنورد قزاق صعود شد.
http://www.russianclimb.com/
broad_new_route/broad_new_route_en.html


http://climbing.com/news/broadpeakfa

زماني که در اسلام آباد بوديم باخبر شديم يک تيم 8 نفره ايتاليايي-قزاق قصد صعود همان جبهه­اي را دارند که ما مد نظر داشتيم. در ميان آنها يک کوهنورد بسيار با تجربه و قدرتمند قزاق به نام دنيس اروبکو نيز حظور داشت که بسيار با تجربه است و و چندين مسير جديد را نيز هيماليا در کارنامه خود دارد. آنها چند روزي ديرتر از ما مي­آمدند.
آنها را در بارگاه اصلي ديديم و چند روز بعد بار ديگر بر روي مسير عادي. وقتي پرسيديم از مسير جديد چه خبر گفتند مسير جديد به دليل وجود چندين نقاب، خطرناک است. و بعد از آن بر روي مسير عادي هم هوا مي­شدند.
روزهايي که ما از مسير عادي به سمت قله مي­رفتيم بيشتر اعضاي آن تيم نيز از طريق مسير عادي تا قله فرعي صعود کردند. اما دو نفر از آنها به نامهاي سرگي سامويلوف و دنيس اروبکو به روش سبکبار(آلپي) آن جبهه را صعود کردند. صعود آنها 8 روز طول کشيد. اين صعود اولين 8000متري سرگي بود.

مسير آنها تقريبا همان مسيري بود که ما از ايران به آن فکر مي­کرديم، همچنين روش صعودشان نيز در عمل همان شد که ما در سر داشتيم يعني هم هوايي بر روي مسير عادي و صعود سبکبار جبهه. البته از نظر توان و تجربه يک سر و گردن از ما بالاتر بودند.

"مفت چنگشون... مبارک زن و بچه­اشون."

يک تيم از روسيه نيز براي شناسايي مسيري جديد بر جبهه غربي K2 در منطقه بود. آنها که مجوز صعود قله را نيز داشتند تا ارتفاع 6100 متر بر روي جبهه غربي صعود کردند و فيلم و عکس گرفتند. آنها سال بعد براي صعود مسير جديد به منطقه مي­روند.
http://www.russianclimb.com

پنجشنبه، مرداد ۲۰، ۱۳۸۴

سپاس از آقاي سليماني و شركت هفت گوهر

پنجشنبه، 20 مردادماه 84
با آقاي سليماني مديرعامل شركت هفت گوهر فقط يكبار برخورد كرده­ام؛ جهت بازديد از كارخانه توليد لوازم كوهنوردي و دريافت كمك مالي و وام براي برنامه برودپيك. بيشترين تاثيري كه اين ملاقات بر من داشت احساس خوب ديدار صنعتگري بود كه به كارش علاقه دارد و آن را با وسواس و بهترين امكانات موجود انجام مي­دهد، ضمن آنكه اخلاق حرفه­اي جايگاهي ويژه در شخصيت وي دارد.
شركت هفت گوهر زير مجموعه­اي است از يك شركت بزرگتر توليد لوازم خودرو. اين شركت داراي بخشهاي تحقيق و توسعه، طراحي، توليد و فروش است. اما براي من به عنوان يك غير حرفه­اي جالبترين بخش، بخش آزمايش و تست بود. پاره­اي از دستگاه­ها همچون دستگاه تست كشش در پاره­اي از كارخانجات يافت مي­شوند. پاره­اي ديگر، همچون دستگاه تست تحمل فشارهاي جانبي قطعات خاص در داخل شركت طراحي شده­اند. همچنين تمام قطعات در دماي بسيار پايين نيز مورد آزمايش قرار مي­گيرند. علاوه بر آن قطعات غير فلزي نيز ابتدا مدتي در آب قرار داده شده و سپس آزمايش دماي پايين و تحت فشار نيز بر روي آنها انجام مي­گيرد. دليل آن اين است كه پاره­اي از قطعات غير فلزي، مانند تسمه­ها و غيره، آب به خود جذب مي­كنند و سپس به محض آنكه دما پايين آورده شود، خود بخود يا با كمترين فشار مي­تركند.
از او پرسيديم با وجود اين امكانات چرا دست به توليد وسايل ديگري نظير كارابين و هشت فرود نمي­زند. پاسخ بسيار جالبي داشت: "نسبت خرابي/اشكال در محصول در اين لوازم كه به قطعات فوق ايمني مشهورند بايد صفر باشد. در نظر بگيريد كارخانه­اي مانند كانن ادعا مي­كند در هر 1،000،000 دوربين توليدي خود فقط 40 تاي آنها خراب است كه بعد از فروش بازگردانده مي­شود. ولي در قطعات فوق ايمني كه با جان انسانها سر و كار دارد حتي اين نسبت پايين نيز قابل قبول نيست. البته دستگاه­هاي توليدي تفاوتي با آنچه ما داريم نمي­كنند، اما شرايط توليد بكلي عوض مي­شود. به عنوان مثال اگر يك دستگاه خاص هر 2 ماه توسط اداره استاندارد مورد بازرسي كيفي قرار مي­گيرد براي توليد محصولات فوق ايمني اين بازرسي هر هفته بايد انجام شود. خلاصه اينكه با همين امكانات ولي تحت شرايطي ديگر مي­توانيم محصولات فوق ايمني توليد كنيم. كه اميدواريم در آينده به توليد آنها نيز بپردازيم." درود بر اين اخلاق حرفه­اي.
من كلنگ شركت هفت گوهر را كه براي برنامه برودپيك به ما اهدا شده بود همراه داشتم. بايد اعتراف كنم يك كلنگ خارجي هم داشتم كه در صورت... اما بعد در تمامي مراحل صعود فقط از كلنگ شركت هفت گوهر استفاده كردم. خوشحالم كه مي­توانم در اين مورد به صنعتگر ايراني افتخار كنم.
صنعتگران ايران هميشه به توليد محصولاتي با كيفيت نازل معروف بوده­اند. اميدوارم با وجود افرادي همچون آقاي سليماني اين تصور به تدريج از بين برود و ما نيز روزي به عنوان يك ايراني با افتخار و تعصب – مانند يك آلماني يا فرانسوي- فقط از محصولات ايراني استفاده كنيم.

تجربه گرانبهاي برنامه برودپيك با ياري آقاي سليماني به دست آمد. بار ديگر از ايشان به خاطر لطفشان سپاسگزارم.

در ضمن از تمامي دوستان و تبريكاتشان صميمانه تشكر مي­كنم و بزودي گزارش برنامه برودپيك را خدمت شما تقديم خواهم نمود.